ProgrammeerTip 01 – Rijden op afstand

Hoe kun je sneller, eenvoudiger en leesbaarder een “rijden-blok” gebruiken?

Downloaden als PDF: ProgTip 01 – Rijden op afstand

Benodigdheden

  • LEGO Mindstorms basisset (EV3 of NXT)
    EV3
  • programmeersoftware
  • Meetlint
  • Grote liniaal

Uitleg van het probleem

Je kunt een LEGO robot niet rechtstreeks vertellen om een vaste afstand te rijden met de standaard blokken. Je kunt tijd, omwentelingen of graden rotatie ingeven. Als je de robot dan een vaste afstand, bijvoorbeeld 50cm, wilt laten rijden, moet je omrekenen hoe ver de motoren moeten draaien om die afstand af te leggen. Dit is soms lastig en bij aanpassen van het programma moet je goed opletten waar je iets wijzigt.

ProgTip01-2

 

Oplossing

Stap 1. De afstand omrekenen.

Je moet eerst weten wat de omtrek van het wiel is dat je gebruikt. Dit kun je meten met het meetlint of opzoeken op internet. (online wheel converter van EV3Lessons.com). Het wiel op het plaatje heeft een omtrek van 25,6 cm. Per omwenteling legt het wiel dus die afstand af. Als je nu een vaste afstand wilt afleggen, bijvoorbeeld 50 cm, deel je dit door de omtrek om het benodigde aantal omwentelingen uit te rekenen:

ProgTip01-1

Stap 2. Omrekenen in het EV3 programma.

In het onderstaande programma wordt deze berekening gemaakt met een “rekenen-blok”. De omtrek van het wiel is eerst in een constante vastgelegd.

ProgTip01-3

Op de plek van “a” kun je de afstand in centimeters invoeren om de gewenste afstand te rijden. Test dit programma met de robot en een lange lineaal. (als de afstand niet helemaal uitkomt, bespreek waardoor dat zou kunnen komen. Zit het in het programma of komt het door het rij-gedrag van de robot?)

Stap 3. Een eigen blok hiervoor maken.

Selecteer de drie blokken uit het vorige programma en klik op “mijn blok-bouwer”. Je ziet nu dit:

ProgTip01-4

Klik dan twee keer op het plusje om invoerparameters toe te voegen. In het voorbeeld zijn “Vermogen” en “Aantal centimeter” toegevoegd. Je kunt de pictogrammen aanpassen.

ProgTip01-5

Na klikken op “voltooien” komt er een blokje met de parameters in beeld:

ProgTip01-6

Nu alleen nog de juiste lijntjes toevoegen en het zelfgemaakte programmeerblok is klaar:

ProgTip01-7

Als je het nieuwe blok gebruikt, ziet het er in een programma zo uit:

ProgTip01-8

Bron

Oorspronkelijk idee gevonden op EV3Lessons.com:
Move distance My Block

Bewerking: Cadmes Creators

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *